05 april 2007

OKAPI'S

Ik moet het vandaag even over okapi's hebben. Okapi's zijn mijn lievelingsdieren (samen met nog wat andere soorten). Dat waren ze al toen ik de losse plakplaatjes die je bij de ESSO kon krijgen voor het dierenboek 'KONINGEN VAN HET DIERENRIJK' bijeenspaarde.

Okapi's zijn de poor man's giraffes. Ze zijn kleiner en dichter bij de grond, God is ze als het ware vergeten uit te schuiven.
Daarbij hebben ze een warmbruine kleur. Tegen het rode aan. En ze dragen een half opgetrokken zebrabroekje. Ook niet helemaal doorgezet. A poor man's zebra dus, ook al.

In dierentuin Blijdorp hadden ze tot voor kort een prachtig klein gebouwtje. Veel te klein natuurlijk, maar wel helemaal van de okapi's. Een beetje achteraf ook. Alweer: alsof ze daar door iemand achtergelaten waren. Nagelaten bekentenisjes, dat zijn okapi's eigenlijk.

Ik dacht vandaag aan ze. En ik wil ook even zeggen: ze zijn van mij. Als er ooit een okapi-boek geschreven moet worden, dan is dat hierbij geclaimd. Want ik hartje hun.