14 september 2006

AMERICA IS ME


Een van de andere hier genodigde auteurs is E.R. Frank. Ik heb haar nog niet ontmoet. Maar ik kocht wel haar jeugdroman AMERICA IS ME (ik las de Engelse uitgave, in de USA heet het boek gewoonweg AMERICA). Het gaat over de 16-jarige America, een jongen die verdwaald raakt, verdwaald in zijn leven en verdwaald in de systemen. Het verhaal is hard en toch ook heel teder, sommige bladzijden wil je eigenlijk niet lezen, en dan zit je weer hard in het boek te knijpen omdat de gesprekken die America met zijn therapeut Dr. B. heeft zo spannend zijn.
Ik heb het dus zojuist uitgelezen, en ben het compleet eens met deze zin die ik over het boek op internet vond: Searingly raw and so painfully honest it nearly draws blood, young-adult novelist E.R. Frank's powerful sophomore effort about a boy nearly broken by neglect and abuse will dampen every eye and brand every heart.
Morgen hebben we een gezamenlijke lezing en dan zal ik haar in elk geval de vraag stellen die een zo opslokkende leeservaring met zich mee brengt, namelijk of ze weet hoe het nu met haar hoofdpersoon gaat...

O ja, en fijn hè: er zijn na AMERICA IS ME nóg drie boeken van E.R. Frank.