12 september 2006

SCHULD (2)

Ik kocht in het grote cultuurwarenhuis Dussmann (vlakbij Unter den Linden) een cd van Stephan Sulke. Die vond ik vroeger goed, en helaas, nu niet meer. Zelden een artiest gezien die zo diep gezonken is, slechter en slechter en slechter dan hij twintig jaar geleden zelf ooit heeft kunnen denken, lijkt me. Hij presteert het zelfs om nieuwe versies van zijn grote hits te maken die die hits voor eeuwig verpesten (met foute synthesizers en zo). MAAR! Eén lied was wél goed, namelijk het lied.... SCHULD...!

Wenn ich fremd geworden bin in meiner eignen Heimatstadt
wenn ich keinen Hunger hab und ich werd trotzdem niemals satt
wenn ich nicht mehr trinken kann obwohl ich dauernd durstig bin
wenn ich nicht mehr schlafen kann obwohl ich immer müde bin

Dann ist das Deine Schuld

Wenn ich eingeschlossen bin obwohl die Türen offen stehn
wenn ich krank und elend bin als würd ich wie ein Kreisel drehn
wenn ich keine Schmerzen spür und tut mir jede Zelle weh
wenn mein Boot mit mir versinkt und ich auf festem Boden steh

Dann ist das Deine Schuld

(etc)

PS Ik ga dat T-shirt kopen. Je weet wel.