09 september 2006


[ON]BEKENDE PLEKKEN

Ik ben in Berlijn aangekomen en afgehaald door de organisatrice. Ze bracht me naar het ongelooflijk chique hotel, ik denk niet dat ik ooit in een vijfsterrenhotel heb gelogeerd, waar zelfs op het toilet een telefoon is. Ik realiseerde me dus wel dat mijn voorbereiding hoogstens twee sterren is, en mijn meegebrachte kleren toch echt niet veel meer dan drie...
Maar ik heb al wat rondgelopen en weer gebeurde wat ook een paar weken geleden in New York al zo spannend was: ik vulde plaatsen met voor mij al vaak gelezen namen in met beelden! Ik zag bv. de Gedächtniskirche en ook de Kurfürstendam is niet ver weg.
In het Joods museum in Amsterdam is nu een tentoonstelling van de foto´s van de Noor Jonas Bendiksen te zien - en ik kocht zijn boek SATELLIETEN. Wat heeft dat met Berlijn te maken? Dit: Bendiksen reisde vroegere Sovjetrepublieken langs (de hierbijgaande foto is prachtig, en gemaakt in een veld waar brokstukken van ruimteschepen terechtkomen, er is een lanceerstation in de buurt. Op het moment dat Bendiksen af wilde drukken dwarrelde er opeens een zwerm witte vlinders voor zijn lens), en behalve de foto´s staan er in het boek ook kleine inleidingen over die landjes. We kennen ze niet, we hebben er nog nooit van gehoord - en toch bestaan ze, compleet met presidenten, regeringen en eigen postzegels. Trans-Dnjestrie, Abchazie... Ik wilde er meteen heen - maar dan juist om beelden te verzamelen bij totaal ónbekende plaatsnamen. Een soort omgekeerde ervaring vergeleken met de ervaring die ik hier in Berlijn en onlangs in New York onderging.
(zie ook www.jonasbendiksen.com)