29 september 2006

GASTBLOGGER JAN-PAUL


Dit weblog begon als een soort verslag-log vanuit Berlijn, maar inmiddels houden we het nog maar even in stand. En dat 'we' uit de vorige zin klopt, want behalve mijn eigen bijdragen komen daar af en toe gelukkig ook die van anderen bij. Vanaf nu zal er van tijd tot tijd een gastblogger zijn, steeds voor een periode van een paar weken. Daar ben ik heel blij mee!
En ik ben vooral ook heel blij dat Jan-Paul Schutten me als eerste wil bijstaan. Jan-Paul Schutten is een van de beste geheime wapens van de kinderliteratuur. Hij schrijft voor verschillende uitgeverijen over uiteenlopende onderwerpen. Zo maakte hij voor Querido het prachtige boek RUIK EENS WAT IK ZEG, voor Van Goor ALLES UIT DE KAST en het boek over HET NOS JEUGDJOURNAAL, voor Nieuw Amsterdam de inleidingen bij de boek/cd's van Frank Groothof, en voor uitgeverij Kluitman een boek over de Romeinen en onlangs over SPIONNEN ('TOPGEHEIM'- alles wat je niet mag weten over spionnen). Ik las dat laatste boek met heel veel plezier. En je blijft er ook over nadenken. Wat is er bijvoorbeeld met Datastream Cowboy gebeurd, de 16jarige jongen die in 1994 de computer van het Pentagon hackte. Kreeg hij gevangenisstraf? Hoe gaat het hem nu? Wellicht antwoord op die vragen in de blogbijdragen van Jan-Paul, die a.s. zondag beginnen en twee weken zullen duren. Precies dus tijdens de kinderboekenweek die hij, als partner van kinderboekenweekgeschenkschrijfster Bibi Dumon Tak vanuit het hart mee zal maken...