26 september 2006

PATRICK KLUIVERT


Ik kan er niks aan doen, hij fascineert me. Hij lijkt een man met geheimen, maar eigenlijk lijkt hij óók compleet transparant. Er zijn veel oordelen over hem en om hem heen, en dat kan toch allemaal niet kloppen... Hoe voelt Patrick Kluivert zich? Vooral nu hij ook nog eens opnieuw last heeft gekregen van zijn oude blessure, en al na 20 minuten triest het veld af moest lopen in de wedstrijd tegen ADO...? En dan dat harde interview onlangs in HOLLAND SPORT... Is hij een jongetje in het lichaam van een man? Een vader in het lichaam van een player? Een wijze zwijger? Een gijzelaar van zichzelf? Is hij aardig?

In zijn internetcolumn DE VRIJE MAN schreef Theo Bakker een prachtig stuk over hem. Ik citeer daaruit: 'Ik zie niet in hem wat hij in zichzelf ziet, een slachtoffer. Maar u en ik zien óók een oud geworden kind dat de weg kwijt is. En dat doet zeer aan de ogen. Verbreek je contract bij PSV, Patrick. Aanvaard hulp. Schud alle jaknikkers en lui die aan je willen verdienen af. Heel de ziel. Maak goed wat je nog goed kunt maken. Verdwijn voorlopig van het voetbaltoneel. Tijd voor de grote reiniging.'

(De hele column is te lezen via www.planet.nl.)