11 september 2006


MAANDAG en LILIAN BRØGGER

Vandaag was de eerste lezing voor schoolklassen. Dat was erg vrolijk - de kinderen hadden zelf allerlei Superguppie-achtige gedichten gemaakt die ze ook voorlazen. Vooral een gedicht over een los draadje - dat heet in het Duits EIN FUSSEL - was leuk.
En toen ik over Cal en Gus begon voor te lezen zag ik ze opeens zitten. Cal en Gus, bedoel ik. Ze zaten in mooie precies-gelijke streeptruitjes naar me te smilen zodra ik het woord 'Zwillinge' noemde. Later bleek dat ze van Turkse afkomst waren en Ugur en Erkan heetten. Misschien heb ik me dus vergist toen ik aan PUREE begon. In de namen, bedoel ik.

Het leuke aan dit festival is dat er zoveel andere schrijvers zijn, uit allerlei landen. Behalve de schrijfster Valérie Dayre uit Frankrijk (die volgens mij prachtige novellen schrijft) en natuurlijk de held Aidan Chambers die nu gearriveerd is (ik sprak hem ooit, een jaar of vijf geleden, het is een genoegen hem hier weer te ontmoeten), was vooral de kennismaking met de Deense tekenares Lilian Brøgger erg bijzonder. Ik kende haar werk al, bv. uit het prachtige biografische boek over Hans Christian Andersen, en ik vond het al mooi, maar nu gaf ze me zomaar vier nieuwe boeken. Hierbij een beeld uit een heerlijk prentenboek dat ze samen met Kim Fupz Aakeson maakte. En kijk eens op haar website www.lilianbroegger.dk!