20 september 2006

RED HAT GIRLS


Een vrolijk artikel vandaag in TROUW:
50+-vrouwen verenigen zich, nu ook in Nederland, in een organisatie met als enig doel: leuke dingen doen. Wie ouder is dan 50 verdient het om te genieten, en braaf zijn - dat waren ze al voor hun twintigste. De rode hoed is hun symbool, en als ze bijeenkomen dragen ze die dan ook lustig, al dan niet op hun paarse jurk. De dames zeggen in het interview o.a.: 'Wij zijn de dochters, de vrouwen, de vriendinnen, de grootmoeders van deze tijd. We staan voor alles en iedereen klaar. En dat blijven we doen. Maar één keer in de maand willen we lekker lachen. Onbedaarlijk lachen, zoals je dat met vriendinnen van vroeger deed.' En: 'We hebben maar één verbod. Je mag bij ons niet zeuren. Als je dat toch doet, krijg je een boete.'
Het uitstekende artikel is van Marlies Kieft, en bijgaande foto is van de website www.redhatnederland.nl genomen (van de afdeling Alkmaar :-)).
Overigens is de van oorsprong Amerikaanse society vooral gebaseerd op.. een gedicht! Dit:

WAARSCHUWING

Wanneer ik een oude vrouw
ben, zal ik paars dragen.

Met een rode hoed, wat niet bij
elkaar past en me niet staat.

En zal ik mijn pensioen besteden
aan cognac, zomerhandschoenen.

En satijnen sandalen, en zeggen
dat we voor boter
geen geld hebben.

Als ik moe ben, zal ik
op de stoep gaan zitten,

en in winkels zal ik van alles
proeven en op alarmknoppen
drukken.

Ik zal mijn stok ratelend langs
straathekken trekken

om de braafheid van mijn
jeugd te compenseren.

Ik zal op pantoffels door de
regen lopen,

bloemen plukken in andermans
tuin

en leren spugen.
(...)


JENNY JOSEPH