12 december 2006

De stad van je dromen (Sebastian V)


Mijn vriendje vindt dat hij in de mooiste stad van Europa woont. En ook in Zuid-Azië en in India heeft ‘ie geen mooiere steden gezien, dan Amsterdam. Op zich natuurlijk heerlijk dat je in de stad van je dromen woont, maar ja, als je er ook geboren bent en bent opgegroeid, is dat positivisme misschien toch een beetje verdacht... is het niet gewoon naïviteit, of verheerlijking van jezelf & de dingen om je heen?

Zelf kom ik uit de lelijkste stad van Nederland, Heerlen, een veel te snel gegroeid stadje, dat qua sfeer lijkt op andere te snel gegroeide steden, als Tilburg en Enschede. De tweede stad waar ik een substantiële tijd heb doorgebracht was Amstelveen, en dat is de op één na lelijkste stad van Nederland, o zo. Ik ben dus net een tikkeltje minder positief dan mijn vriendje. Maar daarna verhuisde ik Naar Amsterdam en dat vind ik wel een erg mooie en fijne stad. Utrecht en Den Haag kunnen ook nog net, die zijn ook nog redelijk groot en Maastricht is mooi, en bijzonder, maar dat was het voor mij dan ook wel. Dat wil zeggen, in Nederland.

De stad die echt mijn hart heeft gestolen, meer nog dan Lyon en Parijs, is Praag. Ik ben er 14 keer geweest, ik schrijf een roman die zich daar afspeelt, ik heb er affaires gehad, noem het maar op. En sinds ik Praag ontdekt heb, ben ik geen andere stad tegengekomen die voldoet aan de criteria die een stad tot een echt mooie stad kunnen maken: bergachtigtigheid, een grote rivier, oud, groot, gaaf, (dus niet gebombardeerd), en ‘vrij’ (zo kan je in Praag makkelijker hand in hand lopen, als jongen, met een jongen, dan in Amsterdam of Berlijn).

Dus ik daag jullie uit: welke steden voldoen er nog meer aan deze criteria? Wat is jullie lievelingsstad? Zijn de criteria zinnig?