24 december 2006

VITAMINE O

Voortgaand op de sociale temperatuur in de stad of het dorp waar je woont, introduceer ik vandaag Vitamine O. Ik ben namelijk al de Maurice de Hond van de sfeermeting, en nu wil ik ook graag de Midas Dekkers ervan worden.

Naast alle ABCQ-vitamines die ons lichaam nodig heeft ben ik ervan overtuigd dat ook Vitamine O ons leven zeer goed doet.
Ik was vandaag in de sportschool en de beheerder kent zijn gasten. Hij komt regelmatig een praatje maken, hij kent ons bij naam en hij onthoudt wat we de vorige keer hebben verteld. Dat is heel aangenaam.
Eenzelfde vriendelijke ervaring kun je opdoen bij serveersters van het restaurant waar je vaker komt, bij de kassières van de supermarkt die je bezoekt of bij de lokettistes van het postkantoor waar je je pakjes af haalt.
Ik geef toe: vaak zijn die dienende dames en heren juist níet de meest klantvriendelijken, maar als er wél een talent bijzit, dan doet dat iedereen goed. Je loopt toch net met een lichtere stap de winkel, de sportschool, het postkantoor uit.
Ik noem dat Vitamine Omgeving - Vitamine O, dus.
Een vitamine die misschien niet onmisbaar is, maar wel prettig aanvullend.

Dus: wie bepaalt jullie Vitamine O-peil? Bij welke winkels, instanties vullen jullie je Vitamine O-tekort aan?