29 mei 2007

APART BREIN

Ik heb een apart brein!
Heb ik nét gelezen. Yeah! Feestje?

Het gaat om de samenvatting van een artikel in de NRC, dat ik net aantrof op een nieuwssite. Twee psychologen van de universiteit in Amsterdam hebben mensen onderzocht die bij het zien, of het denken aan bepaalde letters, onmiddellijk vaste kleurassociaties hebben.
Dat heb ik. Dat had ik als kind al.

De T is zwart bijvoorbeeld. De S is (licht)rood, de E is metallic rood, de X is zilver, de H is blauwgrijs, etcetera.
Mensen die dit hebben heten synestheten, en de twee wetenschappers hebben onderzocht wat altijd al vermoed werd: wij hebben meer zenuwverbindingen in ons brein!

Het schijnt (sorry) vooral onder mensen met creatieve beroepen voor te komen. Arthur Rimbaud schreef er zelfs een gedicht over. Ook interessant: de geassocieerde kleuren blijven een leven lang dezelfde. Maar ze verschillen wel heel erg per synestheet. Zo ben ik het helemaal niet eens met de kleuren van de weekdagen van de meneer die het plaatje krijtte.

Ik ben heel blij (het woord 'blij' is voornamelijk lichtbruin). 'We zijn ErKeNd!' Zou er een belangenvereniging bestaan? Met vergaderingen in een zaaltje waar dan op de uitnodiging niet staat waar het is, maar waar alleen een kleurvlakje te zien is. En dat we het dan toch allemaal vinden? (O nee)

En mogen jullie dan ook komen? Of zijn jullie niet OSM?
En zouden er ook mensen zijn die bij de letters muziekjes horen in plaats van dat ze kleuren zien? Of geuren waarnemen? Dat de Q naar kabeljauw ruikt en de V naar toverinkt? En waar is wetenschappelijk medewerkster Miebeth als je haar nodig hebt?
Hm.
Dit wordt een rijke dag (dinsdag, dus: nogal lichtblauw, beetje groen op het eind, door die 'g' en de neutrale , boterkleurige 'a').

PS De tekening is van David Bisschop Boele. En veel meer over synestheten is te lezen via deze link.