31 mei 2007

ZOMERGASTEN & SONJA

Ik ben zeer in de verleiding gekomen om iets te schrijven over Sonja. Om wéér iets te schrijven over Sonja. Sonja Barend. En ik weet dat het jeugdsentiment is, maar, eerlijk waar, ik heb zoveel aan haar uitzendingen gehad - ik denk werkelijk dat ik mede door de Sonja-uitzendingen ben gevormd. Dus ik doe het toch maar even. Voor mezelf dan maar.

Vanavond was de aller-aller-allerlaatste Sonja, een compilatie van vele jaren mooie gesprekken en bijzondere optredens. En ik was geroerd door het een na laatste fragment. Blijkbaar was er ooit een uitzending waarin kinderboekschrijvers uitgenodigd waren. Ik zag Evert Hartman, Thea Beckman, Miep Diekmann, Dick Bruna en Joke van Leeuwen. Maar ook Paul Biegel! En het gesprek werd uiteraard gevoerd met Annie M.G. Schmidt. Een koninginnengesprek dus. Koningin tegenover koningin.

Sonja vroeg aan mevrouw M.G. wat het geheim was van 'leuk oud worden'.
'Allereerst,' zei Annie, 'geloof ik dat je veel moet roken.'
Haar verdere adviezen waren: 'Zorg dat je, als je getrouwd bent, naast de man en de kinderen, ook wat dingen voor jezelf blijft doen. Iets leuks. Een hobby of zo.' En terwijl de eindtune al begon te spelen, begonnen haar ogen te twinkelen en voegde ze er aan toe: 'Vreemdgaan bijvoorbeeld.'

Ik zou die uitzending graag, graag, graag herhaald zien, niet vanwege dat vreemdgaan, want mevrouw Schmidt vond het leuk een beetje te shockeren, denk ik, maar wel vanwege alles wat er verder is gezegd, ook door de andere schrijvers,
en het is in elk geval een van de fragmenten die ik ooit zou willen zien bij Zomergasten.

Wat leidt tot de volgende vraag, de vraag die ik al een tijdje wilde stellen: wat zouden jullie, mochten jullie Zomergasten-hoofdgast zijn, willen terugzien?