15 mei 2007

Wieuwwwrrrrg (door Alexander)

Ik zag gisteren de film REMAKE, een Spaanse film, want het is Spaanse-filmfestival in Amsterdam en REMAKE had een voor een psychologiestudent interessant thema: wrok na een opvoeding door hippie-ouders. Ik vond ‘m behoorlijk goed, maar ik hink op te veel gedachten om hier nu iets over die film te zeggen. Ik wil het hebben over de muziek die speelde tijdens de openingstitels: TERRIBLE ANGELS van CocoRosie.

Dat kende ik niet, maar ik werd er meteen verliefd op. Het begint met een wiegende gitaar, die steeds de geruststellende gitaar-ondertoon zal zijn, de gitaar wiegt het liedje als een moeder haar baby. De zusjes-zangeressen van CocoRosie zingen ingetogen, maar kirrend. Soms roffelen ze als een spinnende kat, soms zijn ze ontzettend onschuldig en lief, dan weer wiiiieeeeee-en ze als klopgeesten, ze kermen soms alsof ze al drie dagen pijn hebben en soms zijn ze sip.

En er is veel ruis. Een piep van een roestige schommel. Getik. Ploink, op een blikje. Maar het gekste is nog een krijs-ruisende piepkraak, die er soms doorheen breekt, een plastic-mechanische kraak. Het leek op het geluid van een bewegend plastic soldaatje – die soldaatjes die Pakistaanse straatverkopers doodleuk uitstallen naast de zonnebrillen of tasjes van namaakmerken. Die soldaatjes die eerst takketakketak doen met hun mitrailleurtjes, dan met hun stoere stemmen iets onverstaanbaars en blikkerigs verordonneren, en vervolgens buitengewoon houterig en schokkerig over de stoep beginnen te tijgeren. Het mechanisme maakt dan dít geluid, dat je hoort samen met het tikkende plastic op de stoeptegels. Wieuwwwrrrrg-tiktik.

Het deed me ook wel een beetje denken aan een bromtol die op z’n eind loopt. En het had ook iets van de roestige piep van de grote parasol van mijn opa en oma, die knarst en knerpt als de wind hem probeert om te blazen. Hebben jullie enig idee wat het is? Of: waarmee associëren jullie de wieuwwwrrrrg?

Luister. (En let niet op de foto's, die horen er niet bij. Of let wél op de foto's - ik kom daar in elk geval een andere keer op terug.)