30 mei 2007

MAGERE MELK

O, wat hou ik van magere melk!
Ik vind het zo lekker dat ik inmiddels volle melk ben gaan verafschuwen. Gelukkig hebben ze bij de AHtoGo op de stations tegenwoordig kleine kartonnetjes magere melk. En ik heb eindelijk uitgevonden dat in Frankrijk magere melk 'écremé' heet.

En nu las ik een artikeltje vol hoop. Het is hoop in de vorm van een koe, en de koe heet Marge.
Marge is een zwart-witte Friese (Bibi, am I right?) en ze werd geboren op een Nieuw-Zeelandse boerderij. Maar ze bleek een gekkie. Ze heeft zulke rare genen dat ze ‘magere’ melk produceert. Melk met een normale hoeveelheid eiwit met veel onverzadigde vetzuren en slechts 1 procent verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn slecht voor het hart. Bovendien zit er veel gezonde omega-3 in haar melk.

Marge is een wonder! Het onderzoeksbedrijf kocht haar onmiddellijk. Kosten: 177 euro. En nu wordt er met haar gefokt. Inmiddels zijn er dus kalveren met dezelfde genetische eigenschappen. ViaLactia, dat biotechbedrijf, is nu bezig om een hele kudde koeien met de genen van Marge te fokken. In 2011 wil het bedrijf de markt op met magere zuivel!

En dus mag Marge van mij wel een standbeeld. En een lofdicht. En een boek. En een eigen reclamefilmpje. Met die meneer. Jullie weten wel.