12 mei 2007

Daaaaaag (door Frank)


En dan ga je weg.
En dan weet je dat er nog zoveel is waar je over had kunnen schrijven. Maar dat heb je niet gedaan, want er waren toen andere dingen om over te schrijven.
Ik vind het leuk hier.

Mensen raden me aan mijn typemachine te strelen, houden ervan als ik mooie verhalen over rugby vertel of vieze geurtjes oproep. Ik heb uitleg gekregen over megasleephopperzuigers (dank je, Alexander) en ben uitgeroepen tot president van Frankrijk (dank je, Lilli). Daar heb ik over getwijfeld, over dat president zijn, stel je eens voor wat voor kaasplankje de president van Frankrijk krijgt.

Maar van de twee lekkerste kazen zou er waarschijnlijk maar één bij liggen: Rambol. Gewoon verkrijgbaar in de supermarkt maar zo lekker. De andere kaas kan niet op een Frans kaasplankje. Die zou ruzie krijgen want het is een Engelse kaas. Hij is alleen in november verkrijgbaar en ik heb hem maar één keer gegeten: stilton met cranberries.

Zo lang ben ik hier niet geweest, maar ik merk zo nu en dan al dat reacties me niet verbazen. Dan bedoel ik niet het feit dat er gereageerd wordt, maar dat die reactie van die persoon komt en die andere van iemand anders. Jullie reacties maken het nog veel leuker om elke dag iets te schrijven. Er wordt op gereageerd en er ontstaan discussies. (ik noem een boekendiscussie met 43 commentaren)

Op de schrijfschool heb ik een keer een opdracht gekregen om een afscheid te schrijven tussen twee dieren. Uit de loting kreeg ik de kat en de egel. De kat heeft een dure brief gekregen uit Rusland. Hij mag de officiele kat van de Tsaar worden, een kans die je maar één keer krijgt in je negen levens. Het is helemaal in Rusland en hij moet Egel achterlaten, maar hij heeft altijd al Tsarenkat willen worden.
Van die scene ga ik een stukje plaatsen. Dan ga ik gedag zeggen.

Egel
Ik wil ook niet dat je weggaat.

Kat
Dat moet.

Egel
En ik dan?

Kat
Dat mag je niet zeggen.
Dat is niet eerlijk.

Egel
Kan me niks schelen.

Kat
Dan lijkt het of ik wegga om jou te pesten.
En dat is niet zo.

Egel
Maar je gaat wel weg.

Kat
Dat moet.

Egel
En ik blijf alleen achter.

Kat
Mol is er toch?
En Krekel?

Egel
En jij niet.

Kat
Oh jee.
Kom eens hier.
Kom eens bij me.

Egel
Nee.
Dan prik ik je.

Kat
Je prikt me niet.
Ik leg heel zachtjes mijn poten om je heen.

Egel
Dan prik ik je.
En ik wil jou niet prikken.
Jij gaat dan wel weg,
en dat is ook een beetje prikken,
dat is ook pijn doen,
maar ik doe dat niet.
Dat wil ik niet.

Kat
Kom hier.

Egel
Prik ik je?

Kat
Nee.



Vijf.

Straks druk ik op de knop.

Vier.

En dan ben ik weg.

Drie.

Maar gelukkig niet helemaal weg.

Twee.

Eén.

Daaaaaag.