20 mei 2007

Geen privacy alstublieft (door Alexander)

Zou privacy over vijftig jaar iets volkomen ouderwets zijn? Dat vraag ik me af. Oprecht.

Het is begonnen met mensen die hun liefdesleven behalve met hun telefoongesprekspartner ook met de hele treincoupé deelden. Afgezien van de schaamteloosheid om je treincoupé met die verhalen op te zadelen, is het ook opmerkelijk openhartig. Privacy wordt steeds minder belangrijk, lijkt het wel.

Mensen gooien hun hele fotografische hebben en houden op internet. Waar de hele wereld het kan zien, waar de zoekspinnetjes van Google het registreren en het backuppen, zodat het ook praktisch nooit meer verdwijnt. Internet is vergeven van de onbekende mensen, die het niet erg vinden dat andere onbekende mensen hen zien terwijl ze halfnaakt en met halfopen mond aan hun neus friemelen.

Op de website Flickr worden elke minuut honderden foto’s toegevoegd aan de openbare database. Via de verslavende want vreemde website www.flickrvision.com kun je met een landkaartje volgen waar de laatste foto’s zijn toegevoegd. De foto’s krijg je meteen te zien. Krijgt iedereen die maar wil meteen te zien.

Ik zag een troostende papa met een klein meisje in een wit jurkje, toegevoegd door Ronchis Monchis uit Guatemala. En ik zag de verfomfaaide Gareth Bradwick uit Wales, vermoedelijk net wakker of nodig aan slaap toe. Ik zag binnen een minuut grootouders, meerdere interieurs, halve armen, hertjes, een ijshockeyteam, een vis, iemand die een auto repareerde en drie bruidsparen (en de bruidsmeisjes van Brian en Joanne uit San Francisco).

Ik vind het zó vreemd. Wááááárom? Wáárom zet iemand al zijn foto’s in een openbare database? Maakt privacy dan echt niet uit? Ben ik de enige die het een vreemd en ongemakkelijk idee vindt, dat iedereen alles zomaar kan zien? Is het een gebrek aan schaamte, zijn het misschien vijftien minuten roem of stel ik me aan en is het doodnormaal? Hebben jullie ooit privéfoto’s, bijvoorbeeld van een vakantie of een familie-etentje, op een website gezet waarvan je weet dat ze daar niet alleen bekeken zullen worden door intimi die de weg erheen kennen?