01 februari 2007

AMSTELMOLENTJESMAN

Gisteren schreef ik over kinderangsten. Toen ik een klein beetje ouder was, raakte ik die angsten kwijt.
Maar op een avond was ik alleen thuis, en keek naar een programma van de Veronica Omroep Organisatie (VOO). Het ging over zaken van Gene Zijde. Het onderwerp 'bandstemmen' kwam aan de orde. Een man beweerde dat als hij ruis van de radio opnam, ruis van tussen verschillende frequenties en radiozenders in, er stemmen vanuit het hiernamaals te verstaan waren. Niet erg overtuigend natuurlijk. Totdat hij de opname van een Russische zangeres liet horen die zeer, zeer duidelijk, midden in een lied het woord 'AMSTELMOLENTJESMAN' zong. Met Amsterdams accent.
Bleek de geïnterviewde een poster aan de wand te hebben met een man die een toverlantaarn bedient - zo'n man werd ook wel 'molentjesman' genoemd. En dit gebeurde allemaal in Amsterdam...

Doodeng vond ik het. Echt griezelig. Náár griezelig. Terwijl ik voor griezelfilms totáál niet gevoelig ben, en toen ook niet was.

Ik bereidde dit weblogstukje voor en las opeens allerlei zaken over het bandstemmenfenomeen. Het is geweldig interessant. En ook aandoenlijk.
Het gaat dus om mensen die via elektronische weg stemmen van de doden denken te horen. Kort gezegd wordt er een opname gemaakt, gewoon met een microfooon, en bij het afspelen van de opname zijn stemmen te horen - stemmen die niet tijdens het opnemen te horen waren.
Een andere mogelijkheid is om te doen als de amstelmolentjesman: via de ruis op radiokanalen stemmen op te vangen.

De bandstemmenvastlegger stelt vaak een heldere vraag aan de doden, en soms komt er ook een helder antwoord terug. Volgens de bandstemmenvastlegger dan.

Men spreekt van A-stemmen (goed te horen), B-stemmen (geluiden die als stemmen geïnterpreteerd dienen te worden) en C-stemmen (op de rand van het menselijk gehoor en dus nauwelijks betrouwbaar).
Een erg grappige bijkomstigheid is dat Nederlandstalige bandstemmenvastleggers Nederlandse doden horen, en dat hun Duitse collega's alleen Duitse stemmen opvangen...

Ik heb me met veel plezier ingelezen. Een heel mooie introductie is een korte documentaire hierover op deze site van de lieve meneer Jean de Meulder.
En klik door naar de geweldig fascinerende voorbeeldenlijst. Inclusief geluidsfragmenten!!!!