07 februari 2007

Helden (door Ivo)


VOICE-OVER
(...) 'cause some- times there's a man
I won't say a hee-ro,
'cause what's a hee-ro?
but sometimes there's a man.

(The Dude glances furtively about and then opens a quart of
milk. He sticks his nose in the spout and sniffs.)


VOICE-OVER
And I'm talkin' about the Dude here
sometimes there's a man who, wal,
he's the man for his time'n place,
he fits right in there
and that's the Dude (...)
(bron: script 'The Big Lebowski')

Toen ik mijn gastbloggerschap accepteerde, werd ik een held voor de vrager. Dat terwijl de vrager al voor mij een held was. Kan dat wel? Elkaar helden vinden?

Wat maakt eigenlijk een held? Wanneer ben je een held; kan je ook zelf beslissen held te zijn of te worden? Is er een plek waar helden vandaan komen of gemaakt worden (dat weet ik inmiddels!)?

Toen ik held werd, kwam ik er achter dat ik ook veel van mijn vrienden helden vind. Ze verrichten geen heldendaden op dagelijkse basis, zijn alleen maar heldhaftig of kleden zich op een helderige manier. Ik vind ze gewoon gaaf. Ze hebben allemaal iets waar ik tegen op kijk. Misschien maakt dat een held. Misschien ben ik dan ook zelf wel een held. Of kan ik er eentje worden.

Zonder dit direct zo te bedoelen, werd het een beetje een ode. Dat kan misschien niet helemaal missen als je het over helden hebt. Laat staan over heldinnen...

Vandaar de nieuwsgierigheid over jullie helden. Wie zijn het en waarom?
Die van mij kan je misschien wel raden en zie anders de stiekume links.