06 februari 2007

DE PERS

Sinds een week of wat is de derde gratis krant van Nederland een feit. DE PERS.
Ik vond het een leuk initiatief, en de initiatiefmaker overtuigde toen hij bij DE WERELD DRAAIT DOOR werd geïnterviewd.
Ik probeer de krant elke dag op het station even door te kijken. Maar ik kan helaas een licht gevoel van teleurstelling niet onderdrukken.

Allereerst vanwege iets waar DE PERS zelf niets aan kan doen: de enorme stapels die blijven liggen. Althans in Rotterdam. Waar METRO en SPITS meteen al weg zijn, vind je ver in de middag nog vele PERSEN.

Maar verder: het zou een kwaliteitskrant zijn. Redactioneel kan ik dat niet precies controleren. Ik heb de indruk dat de artikelen goed geschreven zijn, en helder gepresenteerd. Maar de cultuursectie... Er staan soms (piepkleine) recensietjes van boeken in, maar het is totaal niet helder om welk boek en welke schrijver het gaat. Met een beetje geluk kun je dat uit het stukje zelf afleiden. Ook kun je aan de recensies niet snel zien of het om een boek of een toneelstuk of iets anders gaat. Onhandig.

Maar het allerergste vind ik wel de 'shownieuwsberichtjes'. Ik heb echt al heel veel keren iets over Gerard Joling of Paris Hilton moeten lezen. Iets dat in álle kranten staat, op álle sites, en totaal onbenullig is. Vandaag zelfs TWEE Paris Hiltonberichtjes. Irritante bladvulling, en als er iets is waar potentiële DE PERS-liefhebbers geen behoefte aan hebben dan is het wel aan Paris Hilton. Aan Paris Hilton-vervuiling.
Een groot wereldwijd virus, dát is Paris Hilton, en zelfs een als gezond aangekondigd blad lijdt eraan. Bah. Hopen dat er een medicijn voor bestaat.