08 februari 2007

CANDY SWEETNESS

Ik zag een stukje van Dr. Phil. Ik ben in het geheel niet tegen Dr. Phil, maar soms wel tegen zijn gasten.

Vandaag ging het over hoe ouders het internetgebruik van hun kinderen kunnen controleren. In een inleidend filmpje zagen we een bezorgde moeder, die haar twee zoons van 18 en 15 voor alle gevaren van de wereld wilde behoeden. Ze controleerde dus waar ze heen gingen, en ook wat ze op internet deden. Chatten of msn'en mochten de jongens niet, maar oké dan, ze mochten beide wel een profiel aanmaken op MySpace.

Goed, het filmpje was over en daar waren de jongens. Aardige, een beetje bedrukte jongens schoven op de hoge Dr. Philkrukken. Applaus. En daar was hun moeder. Een gezette, kordate dame. Ook applaus.

Dr. Phil stelde de jongens een paar vragen over MySpace en vroeg of ze via die site wel eens met vreemden contact hadden. Bijna niet, zeiden de jongens. Maar toen confronteerde Dr. Phil hen opeens met Candy Sweetness, een meisje van 16 waar ze beide berichtjes van ontvangen hadden. We zagen een close-up van het profiel van Candy: een meisjesfoto waarvan het gezicht was weggeblurrd. 'Kenden jullie haar?' vroeg Dr. Phil.
'Nee,' zeiden de jongens. 'Niet in het echte leven. We hebben haar nooit ontmoet.'
'O jawel,' zei Dr. Phil toen, en daarna riep hij uit: 'Meet Candy!'
De camera zwenkte opzij en bleef op hun moeder rusten.

Tja. Hun moeder had hun gangen willen nagaan en had zich dus een valse identiteit aangemeten. Via het Candy-profiel was ze gaan uittesten of de jongens hun 06-nummer zouden geven. Eén van de jongens had dat gedaan, de andere had een nummer van een vriendin gegeven.
Daar zaten de twee beteuterde zonen dan. Betrapt.

Hahaha, klonk het in de studio. De moeder sprong op haar stoel, hief haar armen in de hoogte, schreeuwde 'Hallelujah, I'm the greatest!' en kreeg de Best Mom Of The Year-Award uitgereikt. De jongens verkruimelden tot stof en werden opgeveegd door een snelle Dr. Phil medewerker.

Nee, deze laatste alinea is verzonnen. Maar helaas alleen de laatste alinea.

Ik werd zo hellig op die moeder (en enigszins op Dr. Phil). Wat een wijf - sorry dat ik het zo zeg. Wat een nare harpij. Wat een tientonner met knijpneigingen.
Natuurlijk liggen er internetgevaren op de loer. Natuurlijk mag een ouder daar bang voor zijn. Natuurlijk moet je met je kinderen over de voetangels en klemmen van de virtuele wereld praten.
Maar op deze manier? De feeks zei: 'Ja, iedereen kan mijn zoons een berichtje sturen op MySpace, dus ik dacht: dat doe ik dan ook maar.'
Wat ze natuurlijk bedoelde is: 'Iedereen mag mijn zoons onder een valse identiteit lastig vallen, dus ik dacht: dat doe ik dan ook maar.'

Het naarste is natuurlijk dat ze het op tv vertelde. Dat die jongens internationaal voor schut werden gezet. Wrah! Spuug, spuug, wat een Bulstronk is die vrouw. Wat een Juffrouw Kachel. Wat een Eucalypta.

En heeft het niet ook iets angstaanjagend pervers'? Je eigen zoons als verleidelijk zestienjarig meisje benaderen? Terwijl je jezelf Candy Sweetness noemt?
Wat zijn de werkelijke zieleroerselen van deze vrouw? Waar heeft dit gezin Dr. Phil werkelijk voor nodig?
Zijn deze jongens niet in groot, groot, groot gevaar?