01 juni 2007

GEBOUW

In mijn favoriete dagblad Trouw wordt al een tijdje aandacht besteed aan de mooiste gebouwen van Nederland. Uiteindelijk leidt dat tot het verkiezen van Het Mooiste Gebouw.

Een van de mooiste gebouwen van Rotterdam vind ik in elk geval het hoofdbureau van de KPN. Het staat op de Kop van Zuid, net ná de fameuze Erasmusbrug (de mooiste brug die we in Nederland hebben).
Het gebouw is van de Italiaanse architect Renzo Piano. Het heeft een enorme voorgevel, waarop ongeveer duizend grote groene lampen zijn aangebracht. De lampen worden individueel, interactief aangestuurd, waardoor er op de mega-wand lichtpatronen ontstaan.
Er worden 'voorstellingen' mee gemaakt, de lampen gaan in een bepaalde frequentie aan en uit. Van die 'voorstellingen' maakt KPN de helft. (Hebben ze daar iemand speciaal voor in dienst?)
De gemeente Rotterdam maakt ook 20 % van de beelden (van algemene sociaal-maatschappelijke aard) en de Willem de Kooning Academie, de kunstacademie dus, maakt de resterende 30 % van de lichtvoorstellingen.

Erg mooi vind ik vooral het feit dat de gevel voorover helt. Deze hoek loopt parallel aan de schuinte van de pylonen van de Erasmusbrug.

Voor de vaste bijdragers of commenters van deze site: wat is jullie mooiste gebouw? (Of: een mooi gebouw). En wil je er een stukje over schrijven? Ik maak er dan een aparte posting van... Niks hoeft natuurlijk hè, maar ik ben wèl benieuwd...