14 maart 2007

DE REDACTIE VAN DWDD

De Wereld Draait Door is een goed programma, daar is iedereen het over eens. Maar wat maakt het programma nou zo goed? De presentator, Matthijs van Nieuwkerk, uiteraard. En Claudia de Breij. De tafelheren en -dames (vooral Marc-Marie Huijbregts). En de gasten. Maar toch vooral ook: de redactie.

Je merkt het aan alles, daar zit een goed stel mensen. Dat is te zien aan de foto's die getoond worden tijdens een gesprek. De redactie heeft precies door welke kant een gesprek op gaat, of op kan gaan. Bovendien zit daar iemand voortdurend goed op te letten, want de foto's zijn altijd op tijd.
Maar je merkt het ook aan de gesprekken zelf. Zo was René Froger gisteren te gast. De redactie had bedacht hem te vragen wat zijn favoriete zangers zijn ('voorbeelden'). Dat bleek een geweldige invalshoek, want er ontstond een prachtig, beetje absurd gesprek over het jordaan-gehalte van de stem van Stevie Wonder.

Complimenten voor de redactie dus. Maar gisteren was het sowieso een goede uitzending. René Froger, ik heb nooit gedacht dat dat iemand was waar ik geboeid naar zou kunnen luisteren. Maar dat deed ik wel. Wat een aardige, goed formulerende man! Het lijkt me eigenlijk een bijzonder persoon. En dat komt door DWDD.

En dan was er Lucia Rijker. Vrouwen-boks-kampioen. Wat een genot om naar haar te kijken en te luisteren. Ze is niet alleen heel mooi en heel sterk, maar vooral ook heel intelligent. Haar antwoorden waren prachtig geformuleerd, prachtig gearticuleerd, en in het korte gesprek kwam van alles naar voren dat ik echt wilde weten. Zo moet een tv-gesprek zijn: de interviewer moet vragen wat je als kijker wil weten (of waarvan je nadat het gevraagd is ontdekt dat je niet wist dat je het wilde weten, maar het is wel zo), en de geinterviewde moet iemand zijn met wie je een avond aan een tafel zou willen zitten. Dat zou ik graag met Lucia Rijker.

Tenslotte: er waren een paar leden van de groep Within Temptation. Wat een stem heeft Sharon den Adel, de zangeres van die groep! Gothic rock, dat is wat ze maken. Het is mijn muzieksmaak niet, maar zouden zij voor Nederland naar het songfestival gaan, dan kwamen we gegarandeerd hoog.