18 maart 2007

Wannes Van de Velde (door Jaak)

Tik op Google zijn naam en zie wat Wikipedia over hem bericht. Geen zanger over wie zoveel info werd verzameld.
Er staat bijvoorbeeld dat hij zich in de jaren zeventig op het theater stortte. “Samen met een collectief jonge acteurs, de Internationale Nieuwe Scène en de Italiaanse regisseur Arturo Corso, creëert hij de voorstelling Mistero Buffo, een verzameling monologen van Dario Fo.”

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Een nokvolle zaal in de Brusselse Munt, een stormachtige, enthousiaste, lyrische voorstelling - een productie die daarna als een wervelwind over Vlaanderen raasde - een keerpunt in de theatergeschiedenis. En daarin zong Wannes; voor die voorstelling vertaalde, bewerkte en zong hij Italiaanse volksliederen. Het heeft mij nooit meer losgelaten.

Voor radiomaker Dree Peremans vertolkt hij mee de IJslandsuite (over de legendarische IJslandvaarders) en Het Zwarte Goud (over het mijnwerkersleven). Hij is de Meester onder de zangers en zingt weer, nadat hij in 2000 leukemie kreeg die hij overwon.
Voor de Franstalige film ‘Home Sweet Home’ schrijft hij de titelsong ‘Ik wil deze nacht in de straten verdwalen’. Het gaat als volgt:

Ik wil deze nacht in de straten verdwalen
De klank van de stad maakt mijn ziel amoureus.Al heb ik geen geld om plezier te betalen
Ik vind wel een vrouwke heel net en genereus

Onder de glans van de manestralen
Wordt heel onze wereld een huwelijksbed
Ge mee naar de kroegen vol vrouwen en matrozen
Vergeet uwe naam en al de rest.

Laat ons dan samen de wereld verteren
Met klinkende glazen vol Franse wijn
Zingt mee met de mensen dat hebben ze geiren
En laat deze nacht nooit ten einde zijn.

Ik wil deze nacht in de straten verdwalen
De klank van de stad maakt mijn ziel amoureus
Al heb ik geen geld om plezier te betalen
Ik vind wel een vrouwke heel net en genereus.


Laten we zuinig zijn op grote artiesten als Wannes Van de Velde.