19 maart 2007

Roetje (door Jaak)

Nog even berichten over een museumbezoek. In de Brusselse Bozar (Paleis voor Schone Kunsten) kan je tot 6 mei gaan kijken naar 'Het verboden rijk', een fantastische tentoonstelling waarin Vlaamse en Chinese meesters van de voorbije 500 jaar naast elkaar zijn geplaatst. De curatoren zijn Yu Hui en Luc Tuymans.
Laat je alles uitleggen door een van de gidsen - er gaat een wereld voor je open.

Hoe werden bij ons en in China landschappen geschilderd, stillevens, portretten, wat hebben etsen van Bruegel gemeen met Chinese tekeningen, wat betekent 'leegte' in een schilderij, enzovoort.

Ook in een van de zalen, een portret van een "meisje met de dode vogel".
Het frappeert mij zeer! Ik droom weg. Ik denk aan Cyriel Verleyen, vader van de recent gestorven jeugdschrijver Karel. Hij kwam meer dan drie decennia geleden aanzetten met een piepklein boekje van Judith Viorst. Het ging over de poes Roetje die was doodgegaan, en hoe onvoorstelbaar veel verdriet dat veroorzaakte.
Ik las en herlas het en dacht: zo kan het dus ook, schrijven voor kinderen.

Raar hoe alles met alles samenhangt: dat portret van een "meisje met de dode vogel" van een 16de eeuwse kunstenaar, Cyriel Verleyen met zijn boekje over een poes (die misschien ooit 'n dood vogeltje in de klauwen had), - en schrijven voor kinderen.
Het boekje van Roetje kreeg een Zilveren Griffel, het verscheen in 1979 in het Nederlands bij Kosmos.

Ziezo. Het bloggen zit erop. Ik dank Edward zéér voor de gastvrijheid, en ook alle lezers.