22 maart 2007

NOG VRAGEN?

We zijn weer terug. De korte toernee door West-Vlaanderen is afgesloten en het was erg de moeite waard. Veel lezingen, veel aardige mensen, veel vragen ook na afloop van het voorlezen.

Nou ja, veel... Dat verschilt. Sommige groepen zijn tevreden met de informatie die je hebt gegeven en hoeven niets extra's te weten. Andere groepen lopen over van de vraagtekens.

Dat laatste was zo bij de groep 8- en 9-jarigen die ik in Oost-Rozebeke zag. Een geweldige groep! Met vierhonderd vingers en vierhonderd kwesties.

Die vragen gaan meestal over de boeken, de inspiratie, je lievelingskleur en je lievelingsdier, maar deze groep begon zich plotseling zorgen te maken over... mijn dood!

Het begon met deze vraag: 'Is het met schrijvers ook zo dat ze nog beroemder worden als ze dood zijn?'
En die leidde tot: 'Wat gaat er gebeuren met je boeken als jij dood bent?'
'Wie krijgt het geld dan dat jij met boeken verdient?'
En de allermooiste:
'Heb je ook iemand die jouw boeken blijft schrijven als je doodgaat?'

Nooit verwacht dat het jonge Oostrozebeekse kinderen zouden zijn die me manen eens over mijn nalatenschap te gaan nadenken. En inderdaad... wie schrijft mijn boeken dan? Iemand van de bloglezers geïnteresseerd?