28 maart 2007

MOREEL LEIDERSCHAP

Nog even Wilders, en dat ik niet begrijp waarom hij niet duidelijker moreel wordt weersproken.

In de Trouw betoogde historicus Chris van der Heijden dat we Wilders moeten beschouwen als 'democraat onder de democraten'. Vandaag een helder stuk van CDA-lid Joop van Rijswijk daartegenin. Hij zegt: hem als democraat beschouwen is mooi, maar Wilders stelt zich zelf niet altijd op als democraat (bijvoorbeeld door na de democratisch verworpen motie tegen Aboutaleb en Albayrak te zeggen: 'We gaan nog meer lawaai maken. Alles is geoorloofd.').

Maar meer nog begrijpt Van Rijswijk niet waar het moreel leiderschap in deze zaak gebleven is - van de VVD, van Marijnissen, van Balkenende en van Bos.
Hij noemt ook degenen die er wél tegenin zijn gegaan: Tichelaar en Rouvoet.

Wat ik me afvraag: als een kamerlid 'lawaai' maakt op basis van slecht gecheckte informatie - is dat dan geoorloofd?
Gisteren zaten bij Pauw en Witteman die jongeren die uit Rotterdam een studiereis naar Marokko maakten (de 'Atalanta-jongeren', ze gingen erheen in het kader van een onderzoek naar eco-toerisme). Volgens de Telegraaf, en Wilders: criminele hangjongeren. Wilders noemde het 'een schande' dat ze de reis hadden mogen maken.
De hele groep was er, op één na. Het bleken studenten bedrijfskunde, pedagogiek etc. Zonder enig crimineel verleden. Jongeren met een Nederlandse, Turkse of Marokkaanse achtergrond - en zeker géén hangjongeren.
Waarom dacht de Telegraaf dat dan?
Ze hadden de directeur van de stichting die de reis aanbood gevraagd of de deelnemers ooit in aanraking waren geweest met de politie. 'Dat weet ik niet,' zei de directeur, 'daar hebben we ze niet op gescreend.'
De Telegraaf draaide de vraag gewoon om: als we niet weten óf ze criminele zaken hebben gedaan, dan hébben ze die dus wel gedaan.
Volgens mij weet de Telegraaf van mij ook niet of ik een strafblad heb. Dan heb ik volgens de Telegraaf dus een strafblad. Tja. Schrijver heeft strafblad, print het maar.
Wilders had één telefoontje kunnen plegen. Dat hóórt een volksvertegenwoordiger, of zijn partijmedewerkers, toch te doen? Anders lijkt het toch op eh... agitatie?

Daarbij, hoopvol: een onderzoek dat in de weken na de moord op Theo van Gogh is gedaan - de meeste Nederlanders zijn genuanceerd over moslims, en maken goed onderscheid tussen de extremistische geloofsfanatiekelingen en de 'gewone' moslims. In het proefschrift naar aanleiding van het onderzoek werd vooral ingegaan op de vraagstelling bij publieksenquêtes. Die kan al heel gauw leiden tot een verkeerd beeld.

Klopt. Ooit kreeg ik zelf een vragenlijst over geweld tegen homo's. Nooit iets mee te maken gehad. Maar toen werd er een rijtje voorbeelden gegeven, waar o.a. ook een nageroepen opmerking bij stond. Volgens mij is iedereen wel eens mompelend nageroepen, ik ook. Denk ik, want ik kon het niet goed verstaan. De vraag erná in de enquête was: 'Hebt u ooit wel eens geweld tegen u ervaren, zoals bedoeld in de vorige opsomming?'
Dan zeg je al gauw ja. En toen was opeens de conclusie van het rapport (las ik in de krant): er is steeds meer geweld tegen homo's.

O, wat hebben we nood aan nuances. En aan leiders die genuanceerd en toch helder kunnen spreken. Ze zijn er gelukkig wel, denk ik. Inderdaad, Rouvoet. Tichelaar misschien. Aboutaleb (bleek gisteren weer eens bij P&W). En hopelijk ook steeds meer mensen in het CDA. Groen Links? Wie weet is de VVD ook nog niet helemaal verloren. Ik mis Erica Terpstra. Ik mis Dijkstal.

Maar vooral missen we moreel leiderschap.

PS. Er schijnen in Limburg al jaren wethouders te zijn die ALLEEN een Duits paspoort hebben, niet eens een Nederlands. Lijkt mij totaal geen probleem. Maar ik ken wel een partij die er moeite mee zou kunnen hebben, of mee zou moeten hebben volgens de wetten van het consequent denken. Maar hebben we die partij daar al over gehoord? Hm.