23 november 2006

Blind (Mathijs)


Ik maak me vaak en veel te veel druk. Al is het om de kleinste en makkelijkst te verhelpen dingen. Ik zie dingen om me heen gebeuren, waarvan ik denk 'dit kan niet'. Maar het stomme is dat er niets aan doe. Het enige wat ik kán doen is stil in een hoekje zitten en het niet goed lopen vinden. Het liefst was ik dan blind, dan zag ik het tenminste niet, dan hoefde ik er tenminste niet over na te denken.
Natuurlijk zou ik niet echt blind willen zijn. Te leven in een zwarte duisternis: het lijkt me vreselijk. Maar figuurlijk blind voor dingen lijkt me zo af en toe wel prettig.
Gisteren ben ik naar de film 'Kruistocht in Spijkerbroek' geweest. Hoofdpersoon Dolf wordt uitgemaakt voor blind, omdat hij Gods wil niet ziet en begrijpt. Daar kon ik me wel wat bij voorstellen, dat hij Gods wil niet begrijpt. Die snap ik al jaren niet. Is Gods wil dat in Dolfs geval honderden kinderen sterven aan gebrek aan eten? Is Gods wil dat in mijn geval 9 van de 10 dingen die ik doe fout gaan? Is het Gods wil dat Balkenende weer herkozen is? Is het Gods wil dat blinde mensen blind zijn? Ik weet het niet, ik pieker er ook niet over. Als ik zou willen dat ik blind zou zijn, dan moet ik er nu maar even genoegen meenemen dat de enige blindheid die bereikbaar is, is het zwart voordat ik ga slapen.
Daarnet zocht mijn vader me. Ook al was ik thuis: mijn vader wist dit niet. Ben ik dan gewoon stil of is mijn vader een beetje blind?