05 maart 2007

PH-WAARDE

Een tijdje geleden ontstond hier het begrip 'PH-waarde van een krant'. Het ging over kranten en tijdschriften die onzinnig nieuws over beroemdheden die alleen beroemd zijn van het beroemd zijn verspreiden. Dus: berichten over bijvoorbeeld Paris Hilton - vandaar 'PH-waarde'. Ik ben zeer vóór het op NUL houden van die PH-waarde.

En ik ben niet de enige!
Dat bleek onlangs. Ik las namelijk zowel in de Kidsweek alsook in De Pers (!) dat nota bene het Amerikaanse persbureau AP er net zo over denkt. De hoofdredactie van de AP besloot namelijk om een tijdje lang alle 'nieuws' over Paris Hilton te boycotten. Niet meer door te geven. Te negeren.

Dit deed de AP om te zien of mensen het zouden missen. Wat bleek? Geen enkele van de duizenden klanten van de AP vroeg om een PH-verhaal!

En toch is er ophef, omdat werknemers van het persbureau vinden dat niets, nooit achtergehouden mag worden, dat selecteren niet aan het persbureau is. Daar valt wat voor te zeggen, maar verfrissend blijft het wel. Helaas is de boycot alweer opgeheven. En zo eindigt dit stukje toch weer met slecht nieuws. Sorry.