04 januari 2007

49-UP

De beste en spannendste en intrigerendste real-life-serie bestaat al sinds de jaren zestig. In 1963 werden veertien Engelse kinderen van zeven jaar geïnterviewd over hun leven. Het resultaat daarvan werd 7-UP genoemd. Het was niet de bedoeling dat er een vervolg zou komen, maar na zeven jaar zocht maker Michael Apted de kinderen weer op, en maakte een vervolg: 14-UP. Sindsdien doet hij dat elke zeven jaar. Ik heb 21-UP, 28-UP, 35-UP en 42-UP gezien, en vanavond is 49-UP op televisie.

Ik herinner me de uitzendingen die ik zag als duizelingwekkend. Wanneer zie je verschillende levens zo zichtbaar aan je voorbijtrekken?
Het bijzonderst is elke keer weer het leven van Neil. Als zevenjarige was hij vrolijk en grappig. Op zijn veertiende was hij een bedachtzame, serieuze jongen. Maar op zijn eenentwintigste was hij een dakloze en nerveuze verschijning. In de follow-ups heeft hij niet altijd meegewerkt, maar in 49-UP is hij weer van de partij. Ik zal niet verklappen hoe zijn leven verlopen is.

Ook sommige anderen lieten af en toe een aflevering schieten. Uiteraard beet het project zichzelf in de staart: door de serie werden sommige zo beroemd dat hun leven erdoor beïnvloed werd. Een van de deelnemers, een taxichauffeur, kreeg een rolletje in EASTENDERS als... taxichauffeur.

Elke zeven jaar worden de deelnemers dagenlang gefilmd en zes uur lang geïnterviewd. Vanavond niet alleen beelden uit 2005 (toen ze allemaal 49 waren), maar ook uit alle vorige afleveringen. Deze soms angstwekkende serie met een frequentie van eens in de zeven jaar mag niemand missen... (23.00 uur, Nederland 2)