05 januari 2007

Jeugd (door Bibi)

Edward kondigde de documentaire 49-up aan. Ik zag hem zojuist pas. Morgen wil ik schrijven over ouderdom en nu iets over jeugd. De portretjes van de zevenjarigen vond ik zonder uitzondering het mooist. Niet alleen vanwege het broze, maar vooral omdat de kinderen zo goed wisten wat ze wilden worden. Astronaut, taxichauffeur, twee kinderen krijgen, verhuizen naar Afrika. En vaak gebeurde het ook. Of in ieder geval lag hun later leven in de lijn die ze als kind al voor zichzelf hadden uitgestippeld.
Ik had vroeger geen idee. Geen enkel idee. Maar hadden ze het mij gevraagd dan had ik zeker wel iets geantwoord, alleen wat? Vooruitdenken aan later is iets onmogelijks voor mij. En dat is altijd zo gebleven. Ik kan zelfs geen boodschappen vooruit doen. Mijn kastjes zijn altijd leeg, dus hoe zou ik mijn toekomst moeten invullen?
De portretten van die grootgeworden kinderen in 49-up worden raar genoeg met de jaren steeds minder interessant. Het lijkt wel of ze de beloftes inmiddels aan zichzelf hebben ingelost en nu niet veel meer hoeven te doen.
Hoe kan dat nou als je 49 bent? Of zag ik het te negatief? Of waren de gefilmden het beu over hun leven te vertellen?
Gisteren was ik zo blij met jullie reacties, blogbezoekers van Edward, en nu jullie ook een heel klein beetje van mij zijn wil ik jullie nogmaals vragen iets te delen. (Hierna zal ik niet meer zulke persoonlijke vragen stellen.) Maar wie wist wat hij later wilde worden? Wie stippelde er in zijn hoofd een lijn uit? Wie is er inmiddels al uitgestippeld? Wie kan net als ik ueberhaupt niet stippelen?
Ik had wel een uiterlijk toekomstig beeld van mezelf. Ik zag mezelf als ik aan later dacht als een mevrouw. Dat was een geruststellend idee. Ik wenste namelijk vurig een jongen te zijn, maar dat zou, dat wist ik zeker, met de jaren wel goedkomen. En dus zag ik mezelf in een rok met paardenstaart. Dat is eigenlijk het enige.
En als ik nu aan later denk, dan kan ik alweer niets verzinnen. Niets. Maar morgenavond eet ik zelfgemaakte Turkse pizza.
Dat was het weer voor vandaag. Tot morgen.