18 januari 2007

KONINGINNEN

Ja, ik ben gestrand. In Amsterdam. Vanwege de storm. Maar laten we het daar niet over hebben. Want ik heb geweldig onderdak gevonden bij Jan Paul.

Interessanter is het feit dat onverwachte krachten de leiding nemen in deze weerscrisis.
Zo was ik vanmiddag op een vol station Amsterdam Zuid en na uren wachten kwam er een (1) trein binnen. Iedereen begon te rennen, te stuiteren en te dringen. Totdat de koningin ingreep.
De koningin was een NS-dame die een mobiel microfoontje had, heel ingenieus. Zij nam het ferm ter hand en begon de mensen te manen. 'Dit is de laatste trein, en de enige trein, en vanaf Schiphol gaat ook niks meer. Opschieten nu, en nadenken wat u echt wilt.'

Meteen kalmeerde de menigte. Iedereen stond daadwerkelijk stil en iedereen dacht daadwerkelijk even na. En daarna schoot iedereen op. Omdat de koningin het zei. De koningin van het Weer en de Treinen.

Zullen er vandaag veel koninginnen opgestaan zijn?
Zijn er Koninginnen van Info en Files? Van Opvang en Onderhoud? Van Rust en Regulering?
Ik wens iedereen stilte toe, en dan niet de stilte die heerst in de holte van de storm.

En wat Koninginnen betreft: vorige gastblogster Bibi en haar hondenheldin Sien zijn in een klein huisje in Zeeland - een huisje zonder elektriciteit. Maar ze zijn niet gestrand. Ze zijn er uit vrolijke wil, de hele week al. Toch hoop ik dat de pannen en deuren en kozijnen het houden. En dat zij beide niet nog koninginniger hoeven te worden dan wat ze nu al zijn: Koninginnen van het Avontuur en het Kaarslicht.