30 januari 2007

ZIJ

Het kan elk moment gebeuren: het bekendmaken van het nieuwe regeerakkoord tussen CDA, PvdA en CU, en vervolgens de samenstelling van de nieuwe groep ministers. Ik heb hoop dat het nieuwe kabinet meer vertrouwen uit zal stralen, meer leiderschap ook, en vooral meer warmte.

Het tij is er natuurlijk ook naar om niet alles meer als 'puinhoop' te zien, en niet steeds maar over het afgrijselijke woord 'broekriem' te praten, maar ik denk dat er in het nieuwe kabinet toch zeer belangrijke benoemingen kunnen worden gedaan.

Ik hoop dat Wouter Bos minister en vice-president zal worden, ook al omdat de PvdA dan zou kunnen profiteren van een nieuw gezicht, namelijk een nieuwe fractievoorzitter, waardoor het 'aangezicht' van de PvdA wat breder wordt. Maar ook omdat ik denk dat Bos een consciëntieus, eerlijk en hardwerkend man is.

Daarnaast hoop ik ook op André Rouvoet als minister. Een denker, en een Christen die openstaat voor de wereld.

En o, wat zou het mooi zijn als Guusje ter Horst minister werd, én Gerda Verburg van het CDA. Dat lijken me bijzondere vrouwen.

Maar het meest reikhalzend zie ik uit naar - uiteraard - Ahmed Aboutaleb als minister. Het liefst op een zeer belangrijke plek. Hoog. Positiebepalend.