22 januari 2007

WAAR BLIJFT TWIN PEAKS?

Ik ben geen cultserie-kijker. Ik vergeet vaak afleveringen op te nemen, en als ik ze heb opgenomen vergeet ik ze te bekijken: Lost, The OC, ER, Six Feet under, The Office, Extra's, Curb your enthusiasm, 24 - het is grotendeels aan me voorbijgegaan.

Maar in 1991/1992 werd Twin peaks voor de eerste keer uitgezonden. Ik bleef er voor thuis. Ik trok de stekker uit het stopcontact. Ik kocht een uitmuntende koptelefoon om het geluid zo dicht mogelijk in mijn oren te hebben. En ik nam alles op.
Elke aflevering bekeek ik wel drie keer.

In latere jaren heb ik vier keer opnieuw de hele serie met vrienden of geliefden gekeken, en elke keer weer was ik gelukkig.

The owls are not what they seem...
'Laura, Laura!'
HOW HOW HOW HOW (blaffende jongemannen)
'I need to brush my teeth, I need to brush my teeth!'


Hopelijk zijn er een paar onder jullie die bovenstaande zinnen herkennen.
Mocht het in mijn macht liggen, dan greep ik jullie allemaal in één grote armbeweging vast, zwiepte jullie in een bioscoop vol luie stoelen neer, en projecteerde de hele Twin Peaksserie aan één stuk door. 'Kijken,' zou ik roepen, 'kijken!'
Ik zou een nare keizer worden. Ik zou me niet inhouden.

Want Twin Peaks is spannend en grappig en oer en eng en oogstrelend, en David Lynch is er de opperpoppenspeler van.

Maar waarom schrijf ik dit nou? Omdat de serie zuutzuutzuut nog steeds niet volledig op dvd verschenen is. Vier jaar geleden, of misschien langer al, kwam wel het eerste seizoen uit, maar het vervolg laat al jaren op zich wachten. Hoe kan dat nou toch? Is dit een sadistisch trekje van Lynch? Is het ophongeren? Is het Killer Bob zelf die zijn rechten opeist?