09 januari 2007

Goodbye Rotterdam (door Bibi)

Deze foto gaf vriend en fotograaf Pieter Vandermeer me mee toen ik voorgoed vertrok uit Rotterdam.
Maar gisteren was ik er weer. Een hele dag. En straks ga ik opnieuw, voor mijn nieuwe boek. Onderzoek doen.
Dit wordt een kort stukje want ik moet met de trein van half twaalf.
Het is heerlijk weer Rotterdams te horen. Het is heerlijk op de huurfiets over de Coolsingel te fietsen. Die uit te rijden en dan De Erasmusbrug over te moeten. Dan wint Rotterdam het in elk opzicht van Amsterdam.
Maar het andere gezicht van Rotterdam is dat opgefokte, dat 'korte lontje' dat iedereen heeft. Ik ben daar heel vaak uitgescholden. In Amsterdam zal dat ook best gebeuren, maar mij overkwam pas 1 keer (kankerhoer) toen ik tegen iemand opbotste, maar ja, dat was de Kalverstraat.
Gisteren, na 1 kilometer te hebben gefietst was het al raak. Godzijdank niet tegen mij. En een half uur later, in het Gerechtsgebouw waar ik moest zijn, klonk het ook al gauw van hoge muur naar hoge muur: Tyfushond, kankerlijer, vuile teringzooi. Jullie zijn een stelletje #"*%&*...
Goed, ik was weer thuis.
Vandaag ga ik weer vol goede moed op mijn gehuurde fiets de brug over. Ik blijf een Rotterdammer. Ik blijf genieten. Maar morgen krijgen jullie een klein verslagje van mijn Rotterdamse bevindingen. Iets uitgebreider dan vandaag.
Dat was het weer. Tot morgen.