16 januari 2007

Een klein beetje over mij…..(door Marieta Groot)

………mijn naam is dus Marieta, ik ken Edward al heel wat jaartjes en ben een groot bewonderaar van hem. Ook ik ben afkomstig uit het onderwijs. Al met 5 jaar wist ik al wat ik wilde worden: kleuterjuf. (Antwoord op één van jouw vragen, Bibi.) Daarbij had ik altijd veel aardigheid in taal. Die twee dingen samen hebben uiteindelijk geleid tot wat ik nu al ruim 20 jaar doe: Kinderen (en soms ook ouderen) begeleiden die een vorm van dyslexie hebben. Het werk heeft altijd mijn hart gehad. Het is fantastisch wanneer je het zelfvertrouwen van deze kinderen en volwassenen weer ziet groeien doordat ze wel degelijk iets meer kunnen dan ze altijd dachten. Op dit moment begeleid ik 13 leerlingen op een gewone basisschool.
Een van de volgende schrijfdagen zal ik nog iets meer over mijn ervaringen met volwassen dyslectici vertellen.
Hobby’s heb ik eigenlijk heel veel, Edward heeft er al een paar genoemd. Ten eerste: vrije kalligrafie. Op een mooie achtergrond eigen letters en lettervormen weergeven met diverse materialen. Dit doe ik meestal op papier, maar het kan ook op andere ondergronden zoals glas en stoffen. Ook filmen en monteren doe ik graag, maar ook wat muziek maken op diverse instrumenten, lezen, puzzelen en knutselen doe ik regelmatig. Meestal bij vlagen.
Natuurlijk is er meer over mij, maar voorlopig laat ik het hierbij. Wanneer ik een eind op weg ben met mijn schrijverslatijn volgt er meer, beloofd!

In de afgelopen maanden, na het lezen van de diverse “inzendingen” van de diverse gast-bloggers, heb ik wel geleerd, dat er verschillende soorten woordkunstenaars bestaan.

Er zijn er bijvoorbeeld, die de woorden als een componist tot klanken maken en die woorden dan, al of niet ritmisch, uitstrooien op het papier. En dan geniet je van het eigene van die woorden-melodie in een gedicht.

Soms is er een soort kunstschilder bij, die woorden van velerlei kleur op zijn palet heeft. Het verhaal wordt zo beeldend verteld dat het naar je toe komt als een bijna visuele belevenis, als een voorstelling. Je kunt niet ophouden met lezen en vergeet je omgeving.

En dan is er nog de woordenacrobaat.
Die gooit de woorden samen met gevoelens en geluiden in de lucht om ze weer op te vangen als nieuwe, frisse woorden, woordspelingen en zinnen. Lezen en genieten!

Een combinatie is ook mogelijk. Dan gaat het om een zeer veelzijdig kunstenaar.

Vraag me nu niet waar ik bij hoor. Dat mag je bepalen na mijn gastbloggerschap.