18 januari 2007

Het valt wel mee.... (door Marieta)

Deze week las ik weer eens iets over de ongemanierde jeugd.Ik kan me daar wel eens boos over maken. Waarom zo generaliseren? Er zijn ook andere verhalen.
Nog niet zo lang geleden had ik, wat ik noem, een zonnestraalervaring.

Ik stapte even binnen bij een opa en oma. Opa was net teruggekomen van een zoektocht naar zijn twee kleindochters. Beide meiden van 14 jaar hadden de tv-afstandbediening meegenomen en daarmee een pestgevoelige buurvrouw gekweld.

Zij had haar klantjes echter gezien en opa gebeld.
Terwijl ik daar zat kwamen de dames binnen. De een, Karien, uiterlijk een rustige teener, de ander, Joke, een bravoure-meisje met een macho loopje en een zeer ruim decolleté.
Opa joeg ze flink in de gordijnen door te zeggen dat de buurvrouw hem had opgebeld en woedend gezegd had dat de politie er aan kwam. Ze had de meiden gezien deze keer en pikte het niet meer. De politie zou wel eens een hartig woordje met ze willen spreken.
Karien reageerde door een beetje te lachen, niet wetend of ze opa serieus moest nemen. Maar Joke sprong op, verschrikt, bang en vragen stellend. "Moeten we dan mee naar het bureau?" Totdat het ook tot haar doordrong: opa overdreef. Ze kregen evenwel een flinke preek van opa: "Altijd diezelfde buurvrouw het mikpunt, dat moest nu afgelopen zijn." Enz. enz. Oma gaf ze een koekje en een drankje, zoals oma’s doen.
Toen stond Joke plotseling op, trok Karien van haar stoel zeggende: Kom, we gaan excuus aanbieden. En daar gingen ze, op eigen initiatief. Opa ging stiekem buiten kijken maar inderdaad, ze waren binnen bij de buurvrouw en zo te zien druk aan de praat.
Zo kan het ook!