13 januari 2007

pijn deel 2 (door Bibi)


Het stomme stukje van gisteren krijgt een onverwacht vervolg omdat er zoveel reacties op waren. Er zat zelfs een vragenlijstje bij van groep 8a van een basisschool.
Trebor stuurde me tien vragen die jullie kunnen lezen bij de comments van het vorige pijnstukje. Ik ga niet alle vragen beantwoorden, want dat kost te veel tijd. Maar natuurlijk (vraag 6) doet het meer pijn als het uitgaat met je vriendje, dan wanneer je verliest met voetbal. Hoewel ik daar als 11-jarige weer anders over dacht.

Een heel interessante vraag uit het lijstje is de eerste vraag: wanneer voelde je je eerste pijn. Natuurlijk heeft elke baby pijn. Maar daar weet je later niks meer van. Pijn vergeet je. Pijn wil je kwijt.
Maar waar ik laatst wel aan moest denken is dat ik bepaalde soorten pijn nooit meer heb. Dat zijn kinderpijnen. Pijnen die horen bij vroeger.

Pijn aan je tanden als je beugel een tikje strakker werd gedraaid.
Pijn bij het haren kammen. Als je moeder dat te wild deed.
Blauwe polsen van de klikkies (die balletjes aan een touwtje die je tegen elkaar moest slaan. En als het mis ging sloegen die baletjes keihard tegen je polsen aan.) Het springtouw dat keihard tegen je arm sloeg.

Maar dat is maar een beetje wat ik bedoel.
Wat ik echt bedoel is de geschaafde knie. Ik had altijd geschaafde knieen. En als je weer eens flink was gevallen dan was die knie de volgende dag stijf en kon je niet normaal lopen. Die pijn jongens, die pijn bedoel ik. Die heb ik al een eeuwigheid niet meer gehad omdat die hoorde bij het rolschaatsen en het skateboarden. Maar ik weet hem nog wel.

Trebor nu heb ik toch al twee vragen beantwoord.
En de derde die ik beantwoord is vraag vijf: is het eten van patat slecht voor je tanden, krijg je er blaasjes van of maakt het niet uit.
Jongens, jongens, jongens, hoe vaak moet ik het nog zeggen? Patat doet geen pijn. Nergens. Niet aan je tanden, niet aan je hart, niet in je hoofd. Patat maakt gelukkig. Patat is het mooiste dat er bestaat.
En patat moet gegeten worden met veel mayonaise. Mayonaise die je over die verrukkelijke goudgele jongens uitstort. En die jongens die moeten daarin verdrinken. Die jongens moeten roepen: 'Help wij verdrinken!!!' En dan ga jij ze redden. Je redt ze van de verdrinkingsdood. Niet met een vork. No way met een vork. Je gaat toch niet in die jongens zitten prikken, ben je helemaal gek? Je redt ze met je vingers. Je vist de frieten er een voor een uit en stopt ze liefdevol in je mond.

Patat in een zin noemen met pijn is een belediging. (Voor de patat en alle patateters.)
Wat?
Het is misdadig.
Crimineel.

Is dit genoeg voor jullie pijnproject?
Dag groep 8a! Groeten van Bibi (Patattoloog-gastronoom).

Dit was het weer voor vandaag. Tot morgen.