20 januari 2007

Wat Jammer nou….. (door Marieta)


Heb ik me altijd, vanaf het moment dat ik erover lezen kon, een neger voorgesteld als een mooie, rijzige man met een kleur die me deed denken aan donker mahoniehout, en nu mag het niet meer: het woord neger. Zelfs Pipi Langkous mag haar vader niet langer voorstellen aan haar vriendjes als de negerkoning. Dat moet worden: Zuidzeekoning. Een negerkoning zie ik voor me als zo’n mooie statige man met een kroon op zijn zwarte krullen maar wat moet ik me voorstellen bij een Zuidzeekoning? Zo iemand die uit de Zuidzee oprijst met een drietand in zijn hand? Dat wordt dan een concurrent van Neptunus.

Het boek van Agathe Christie “Tien kleine negertjes” is ook al herdrukt met de titel: Toen waren er nog maar… Want NEGER mag niet meer. Gaat het niet wat ver om boeken te gaan herdrukken om een woord? En waarom eigenlijk? Neger is toch de verwijzing naar een bevolkingsgroep? Het zou een scheldwoord zijn. Hebben ze het soms over het woord ‘nikker’ ? Daar kan ik me wel wat scheldigs bij voorstellen. Maar neger?
Hoe moet ik dan bijvoorbeeld ‘De negerhut van oom Tom’ gaan herbenoemen?
En hoe gaat dit dan verder.

Welke bevolkingsgroep is hierna aan de beurt? De indianen soms? Ook een bevolkingsgroep waarover de meningen verdeeld zijn. Praat maar eens met mensen in Canada bijvoorbeeld die veel met de Indianen te maken hebben. Ook onder de Indianen zijn heel veel verschillen, ook zij worden soms uitgescholden. Ik zat zelf eens in een restaurant in Lethbridge Canada waar een jonge Indianenvrouw binnenkwam. Ze was mooi om te zien en ik keek even naar haar. Juist die korte blik ving ze op en beet me toe: Never seen an Indian?
Stel je eens voor dat ook dat woord uitgebannen moet worden. Weg met Winnetou; weg met Old Shatterhand .

Het komt op mij wel wat overdreven over, maar ik heb dan ook nooit in mijn omgeving het woord neger als scheldwoord horen gebruiken.