05 december 2006

GROTE KAMELEN

In een recent comment op een van de andere postings berichtte Marieke over een zinnetje dat haar oma altijd zei wanneer Marieke neuriede tijdens het eten. Ik zit nu zelf alweer een dag of wat te denken aan de gevleugelde zinnen van mijn ouders en grootouders. Ik denk namelijk dat ze er in elke familie zijn, van die uitspraken die totaal gezins-gebonden zijn. Of in elk geval tijdsgebonden.

Mijn oma van vaderskant sprak geen Frans, maar toch herinner ik me dat ze altijd 'Bon appétit' zei als we aan tafel gingen, en ook wel eens 'Avez-vous bien dormi?'. Maar dat zijn natuurlijk niet heel raadselachtige uitspraken.

Wel weet ik dat mijn moeder af en toe iets zei over grote kamelen. 'Daar komen de grote kamelen...' En volgens mij ook iets over de platvoeten die die kamelen hadden... Soms zei ze dit, dacht ik, ook in het (half)Duits. 'Dort kommen die Grosse Kamehle...' Maar waarom? En wat betekende het? En heeft iemand zoiets wel eens gehoord? Misschien weten mijn ouders, die dit blog hopelijk lezen, nog hoe en wat?

En wie heeft nog meer van die voorbeelden?