10 december 2006

WAT DENKEN ZE?

Vandaag was ik bij een concert (erg goed, Wouter Hamel, zie een veel eerder bericht), maar weer gebeurde wat altijd gebeurt: ik vroeg me af wat de muzikanten DENKEN terwijl dat ze zingen. Hoe geconcentreerd zijn ze? Denken ze ook aan de mevrouw op de eerste rij, of de kerstkaarten die niet afgeschreven zijn, of het daadwerkelijke onderwerp van hun liedjes?
Bij acteurs op het toneel heb ik dat nog veel sterker: hebben zij tijd om aan andere dingen te denken dan hun rol en de techniek daaromheen?
Zelfs bij sporters blijf ik vaak denken aan wat ze denken. Hoe gaat dat met Beorn Nijenhuis tijdens de rit? Is hij werkelijk van het begin tot het eind geconcentreerd? Bij de 500 m waarschijnlijk wel, maar bij de 1500 ook? En hoe afgeleid zijn 5- en 10km-rijders?
En voetballers? Die hebben heel veel tijd om te suffen, lijkt me. Horen ze bv. wat er op de tribunes gebeurt?
Als ik verslaggever was zou ik tijdens de hele rit, het hele concert, de hele wedstrijd bij hen op de rug willen zitten, om te vragen: EN NU? WATDENKJENU?

PS: Maar níet: WAATGAATERDOORJEHEEN? Dat klinkt zo hakbijlerig.