16 december 2006

Radio altijd en overal (Sebastian V)

Terwijl ik dit schrijf, luister ik Simeks Nacht, een radioprogramma, maar ik luister het op mijn MP3speler. Deze keer is de dochter van Lucia de B de gast, waar Martin Simek een uur lang mee praat. Heerlijke radio vind ik dat, zeker als de gast interessant is. En je kan de afleveringen van de afgelopen jaren allemaal downloaden. Zo luisterde ik laatst ook naar een aflevering met Edward!

Ik vind dat echt dé toekomst van praatradio en TV: zet de programma’s online en luister of kijk wanneer je daar zin in hebt. Niet meer wachten, weg met horizontale programmering, en weg ook de hoge drempel om programma’s te kunnen maken en te kunnen uitzenden. Een podcast kan iedereen maken! En een vodkast (daz met beeld) is ook niet heel moeilijk te maken.

Afgelopen zomer heb ik zo hele hoorspelen geluisterd, in India, samen met Simon, bijvoorbeeld als de stroom uitviel en het overal donker was. Juist in het buitenland vind ik het fijn om Nederlandse radiodocumentaires te luisteren. Vaak ook luister ik voor ik ga slapen, in bed. En Simon heeft laatst een boek ingelezen, zodat hij me dus a.h.w. voorleest. Gevaarlijke ontwikkeling ook voor jeugdboekenschrijvers!

De laatste jaren was ik de radio helemaal kwijt, maar ik ontdek het nu opnieuw!Zodadelijk luister ik in bed nog even naar de uitzending van Simek met Robert Long, uit 2003.

Hier een paar toppers:

- Radio Bergeik
- Het Steenen Tijdperk
- Simek’s Nacht
- Storing
- Andermans Veren

Sites: www.radiocast.nl
www.rvu.nl