11 december 2006

DE FINSE BEGINSITUATIE


Vroeger, toen ik nog op de Pedagogische Academie zat, moesten wij voor elke les die we aan een klas gaven bedenken wat de beginsituatie van de kinderen was. Wat weten ze al van dit les-onderwerp?
Doen we vandaag ook met Helsinki.
Want straks, later op de dag, vliegen Jan Paul, Bibi en ik naar Helsinki. Jullie lazen het hieronder al, in de goede reiswens van Lennart. We zijn zaterdag weer terug. (O ja, het bloggen gaat gewoon door, zowel hier als op www.janpauls.blogspot.com).
Ik weet KOUINKA VOIT? te zeggen in het Fins (Hoe is het?) en te antwoorden: KIITOS, HUUVIN (Dank je, goed.). Waarschijnlijk fout gespeld.
Ik ken een paar Finse muziekjes, o.a. van Katri Helena en Vesa-Matti Loiri.
Ik weet dat de baai voor de stad in de winter vaak bevroren is - maar nu niet, want het is mild new-age-weer.
Ik weet dat volgend jaar het songfestival in Finland gehouden wordt vanwege de monsters van Lordi.
Dat er een nieuwe Finse schaatser is die opeens veel te snel gaat, die Pekka Koskela heet.
Dat ze er sauna's hebben. Dat het woensdag Santa Lucia is en dat ze dat daar ook vieren.
Dat de taal prachtig is, maar onbegrijpelijk.
Dat de leukte van het gezelschap waarmee ik reis windtunnelbestendig is.

En dan moesten we, als PA-studenten, aangeven hoe de les zou verlopen, en wat we er van geleerd hadden. Maar dat kan ik nu dus nog niet opschrijven. Wordt vervolgd. Kiitos!