19 december 2006

DE MOOISTE NEDERLANDSTALIGE LIEDJES

Vandaag bloggen Sebastian en ik elk over de vijftien mooiste Nederlandstalige liedjes die we kennen. Arbitrair natuurlijk, want we kennen niet álle Nederlandse liedjes, en we kennen die van een tijdje geleden beter dan die van nu - dat geldt althans voor mij.
Maar omdat lijstjes altijd leuk zijn, dan toch maar.
Ik heb voor mezelf de volgende criteria gesteld:
Het gaat voornamelijk om tekst, maar óók om muziek.
Per tekstschrijver/componist/uitvoerende noem ik maar één liedje.
Vertalingen (bv HET DORP) doen niet mee.
Tussen haakjes staan er andere liedjes van dezelfde artiest die ik even mooi vind.
De liedjes staan op alfabet, niet op leuk leuker leukst.

1. Ah qu'il est beau - Toon Hermans
t&m Toon Hermans

2. Bloasmuziek - Gé Reinders
t&m Gé Reinders

3. Blijf bij mij - Ruth Jacott & Paul de Leeuw
t&m L. Boray, T. op 't Hof, G. Westdorp

4. De Lek - Kinderen voor Kinderen 7
t Jan Boerstoel m Harrie Bannink

5. Eiereëten - Loeki Knol
t Rob Chrispijn m Chris Pilgram
(OOK: Plaatselijk een bui)

6. Had het dan even gezegd - Willeke Alberti
t Coot van Doesburgh m Edwin Schimscheimer
(OOK: Telkens weer, t Friso Wiegersma m Ruud Bos - Waar is de zon)

7. Halleluja, amen! - Jenny Arean en Lucretia van der Vloot
t Jurrian van Dongen m Martin van Dijk

8. Kamp Vught - Gerard van Maasakkers
t&m Gerard van Maasakkers

9. Laat maar - Mathilde Santing
t&m Theo Nijland

10. Lopen tot de zon komt - Acda en De Munnik
t&m Thomas Acda, Paul de Munnik
(OOK: Dag Esmée)

11. Met een perfect gevoel - Robert Long
t&m Robert Long
(OOK: Flink zijn)

12. Tegen beter weten in - Rob de Nijs
t Lennaert Nijgh m Astrid Nijgh
(OOK: Als je niet meer verder kunt, t Lennaert Nijgh m Boudewijn de Groot)

13. Weet je nog - Herman van Veen
t Hans Lodeizen m Herman van Veen
(OOK: Werk, t Willem Wilmink m Herman van Veen)

14. Zing vecht huil bid lach werk en bewonder - Ramses Shaffy
t&m Ramses Shaffy
(OOK: Kinderen, 't Is stil in Amsterdam)

15. Zo 't komt - Wim Hogenkamp
t Wim Hogenkamp m M. Eduardo

Voel je vrij om eigen lijstjes toe te voegen... (Ik HARTJE lijstjes)