07 december 2006

CAPITOLIUM

De Volkskrant gebruikt sinds een kleine week een nieuwe vormgeving en een nieuwe typografie. De nieuwe letter heet de CAPITOLIUM en is in 1998 gemaakt door Gerard Unger. Mooi!

Daarmee, en met de nieuwe lay-out, is de Volkskrant opeens van een lelijke krant veranderd in een heel stuk mooiere krant.
En dus steeg de krant in mijn toplijstje van mooi opgemaakte dagbladen:

1. Het PAROOL
2. De MORGEN (Vlaamse krant)
3. TROUW
4. Nrc Next
5. De STANDAARD (Vlaamse krant)
6. Volkskrant
7. Algemeen Dagblad
8. NRC (avondeditie).

Lelijk blijven uiteraard de Metro, de Spits en vooral De Telegraaf. Andere kranten, zoals het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad, alsmede vele regionale kranten, ken ik niet goed genoeg. Maar de bovenstaande 8 dagbladen zie ik, in aflopende volgorde, graag.
Overigens blijven de magazines op zaterdag van Het Parool en De Volkskrant allebei uitstekend, en ken ik de magazines van de Vlaamse kranten dan weer niet.

Zou trouwens de Volkskrant nu ook minder vlekken? Ik kreeg er steevast zwarte handen van. Volgens mij heft de Capitolium ook dat probleem op.