21 december 2006

Lach emoticons toe (Sebastian V)


Aansluitend op mijn discussie met onder andere Kees en Bibbi: wat is er tegen smileys/emoticons? Ik vond het, toen ik me net op MSN begaf, wel FF wennen, maar inmiddels vind ik het heerlijk om ze te gebruiken. Ze zijn kort en bondig. Ze geven je de mogelijkheid om naast lettertjes een gezichtsuitdrukking mee te geven.

En ik ben ook voor de andere vormen van jongerentaal: SMS-taal, slang, etc. Ik vind dat het de taal verrijkt en ik hoop dan ook dat het doordringt tot de officiële schrijftaal.

Aangezien een smiley, bijvoorbeeld een knipoog, meerdere consequenties kan hebben, hebben ze soms ook een poëtisch effect. Ze kunnen een suggestie, of lichte ironie aangeven. Ze kunnen alles wat er is gezegd in een ander daglicht stellen. Of ze zeggen iets wat iemand niet met woorden durft te zeggen, zoals echte blikken ook kunnen doden, kietelen een strelen...

Gebruik ze :)