11 december 2006

Voorgestelde voorstellingen van voorstellingen (Sebastian)


Ik was vandaag acteur zanger, in de illustere stad van onze grote schrijver, in een selectie van scènes en liedjes uit “Roodkapje en de Zware Jongens”. Dat is een theatervoorstelling waarin ik de komende weken speel (uiteraard als grote slechterik, die pas aan het eind van het stuk verslagen wordt. Iets tussen Gargamel, de buurman uit Ja Zuster Nee Zuster en de meesterboef uit Bassie & Adriaan in). Het was een zogenaamde viewing, voor theaterdirecteuren, in de Schouwburg. Dat betekent dat de hele zaal halfvol zit met volwassenen, die voorstellingen van voorstellingen (want de meeste zijn nog niet af) moeten beoordelen, door de ogen van kinderen (die ze niet bij zich hebben, nou ja, of ze moeten hun eigen kinderogen nog kunnen openen).

Ik had verwacht dat we allemaal chagrijnige oude mannen zouden zien, met rode pen en papier, maar dat veel mee. Niet allemaal oud en ze leken daadwerkelijk te genieten van onze liedjes en van de stoute dingen die ik vanuit mijn personage kan zeggen. Maar er was wel één grijze, oude man... ik herkende hem aan zijn grote neus: een meester, van de lagere school, uit Heerlen! In de hal sprak ik hem, ietwat gegeneerd aan, maar voor ik hem kon helpen, had ‘ie me al herkend. Hij blijkt al 50 jaar (!) jeugdvoorstellingen te viewen voor de theaters in en om Heerlen. En hij was nog steeds niet chagrijnig!