17 december 2006

FREE HUGS

We zijn weer terug.
Maar gisterenmiddag zaten Bibi, Jan Paul en ik nog koffie te drinken in het café van het Svenska Teatret in het centrum van Helsinki. Daar lag ook een krant, waar ik in las dat de FREE HUGS nu ook Finland hadden bereikt.

Het begon allemaal met de Australiër Juan Mann. Hij keerde in Sydney terug na een tijd in Londen gewoond te hebben. Op het vliegveld voelde hij zich 'lost' en niemand stond hem met open armen op te wachten. Toen schreef hij de woorden FREE HUGS aan twee kanten van een kartonnen bord en ging de straten van Sydney op. Eerst negeerde iedereen hem, maar na een tijdje kwam er een dame op hem af die vertelde dat het die dag precies één jaar geleden was dat haar dochter werd vermoord, en dat tot overmaat van ramp die ochtend haar hond was overleden. Ze kon wel een HUG gebruiken.

De Free Hug Movement was geboren. En nu vinden er wekelijks overal ter wereld, van Korea tot en met Amerika, free hug-evenementen plaats. 'Hugathons' worden ze ook wel genoemd. Er is een Free Hugs Movement Group op Youtube (zie de clip van de oprichter) en er is een website.
Juan Mann was al te gast bij Oprah...

Ik herinnerde me dat ik een groepje jongens en meisjes met FREE HUGS-borden al een tijdje geleden in Parijs zag rondlopen, maar ik dacht toen nog dat het een schoolopdracht was. Inmiddels zal de beweging al wel doorgedrongen zijn tot Nederland, dus: soon also in your town - gratis omhelzingen!