15 december 2006

Daglicht voor onze Finlandvaarders (Sebastian V)


Er zijn weinig mensen meer nachtmens dan ik. En nu moet ik ELKE dag vroeg op, midden in mijn nacht: om 8.00 uur. Zielig he! En zoals gewoonlijk val ik er niet eerder door in slaap, dus iedereen kan mij nog steeds tot drie uur ’s nachts bellen. Korte nachten dus, niets aan te doen, en het gaat ook eigenlijk best... alleen het opstaan... als het nog donker is!

Wat dat betreft benijd ik Edward en de zijnen niet, daar in het koude, donkere Finland. Als we pech hebben komen ze allemaal terug met een winterdepressie, en wat moet er dan van dit forum worden? Nu al lezen we steeds meer over kerken en musea... Zou het besmettelijk zijn?

Tien tot vijftien procent van de Nederlanders heeft er sowieso al last van, vooral vrouwen: Seasonal Affection Disorder (SAD). Maar de oplossing voor dit probleem komt ook uit Finland. Een Finse dame, die bij Phillips werkt, heeft het bedacht: een lampje! Dan is het minder donker he, hoe simpel kan het zijn?

Maar niet zomaar een lampje natuurlijk, nee, een ‘daglichtlamp’. In Finland zijn ze al vijf jaar op de markt, en in Nederland beginnen we er nu ook mee. In Finland zijn er daglichtcafé’s, daglichtfitnesscentra en het nieuwste is de daglichtwekker. Die neemt langzaam in lichtsterkte toe, zodat je langzaam wakker kan worden, net echt, alsof het dag wordt.

Misschien moeten we alvast een paar van die lampen kopen, voor de Finlandvaarders. Dan leggen we ze daar een paar dagen onder, zodat ze hier weer onze broodnodige zonnetjes zijn.