17 december 2006

Nederlands talent (Sebastian V)

Zoveel leuk, nieuw Frans talent mijn oren bereikt, zo weinig leuke nieuwe Nederlandstalige bands en artiesten dringen tot mij door. Krijgen ze geen platencontracten? Mis ik ze Of zijn ze er niet? Ik vind De jeugd van tegenwoordig’ wel grappig, net als Lange Frans en Baas B, maar zijn er opvolgers van oude rotten als Boudewijn de Groot, Ramses Shaffy en Raymond van het Groenewoud en Frank Boeijen (dat zijn voor mij de Grote Vier)? En van Rob de Nijs, Herman van Veen, Liesbeth List? En van dode rotten, als Wim Sonneveld, Frans Halsema, Toon Hermans en Robert Long?

Clouseau leek even leuk, of was dat ook, maar valt inmiddels tegen. Dat geldt ook voor Stef Bos, Van Dik Hout, Acda & De Munnik. Blöf blijft wat beter overeind, evenals De Mens en Maarten Van Roozendaal timmert aan de weg, maar dit is allemaal bepaald geen jong of beginnend talent. Wat ik mis zijn goede teksten, goede stemmen en mooie composities. Luisterliedjes!

Er zijn ook nog een paar artiesten ‘kwijt’. Hans de Booij, Bots, Herman & ik, een Belgische zanger die Luc Bral heet (soms ook Luk Bral gespeld), ze hebben allemaal schitterende dingen gemaakt maar zijn foetsie. En nu ik dit lijstje zo zie, besef ik ook dat ik in deze canon van Nederlandstalige artiesten maar heel weinig vrouwen zie.

Wie vinden jullie goed en waarom? En van wie MOET ik een CD kopen? (Jullie moeten allemaal de CD Tot Morgen kopen, van Raymond van het Groenewoud).