21 november 2006

THE BEATLES. WIE?

De eeuwige vraag of je 'meer hebt' met de Beatles of met de Stones heb ik nooit begrepen. Ik had met beide niets. Als ik die muziek hoorde werd het zwartwit voor mijn ogen. De wereld draaide zichzelf terug naar blikkerige opnamen en vreemde, drugs-achtige mannen. Let wel- dit was mijn kinder-idee over de Beatles (en de Stones, maar die waren helemaal eng! Die grote mond van Mick Jagger! Daarmee at hij kinderen!). Maar ik ben er nooit helemaal vanaf gekomen.

En toch is er nu iets veranderd. Want ik heb LOVE van The Beatles gekocht. Een nieuw album, maar met zo'n beetje al hun bekende nummers. George Martin en zijn zoon Gilles Martin hebben ALLE ooit opgenomen geluiden van de Beatles afzonderlijk bekeken, losgeplukt en weer op z'n plek gezet. En dus klinkt alles nu zonder ruis en fris en harmonisch. En ik ben er diep van onder de indruk. Eindelijk word ik een Beatles-adept - door de heldere productie begrijp ik de brille van de Fab Four! Ik hoor hun fantastische vocalen en al die vrolijke gekte, naast de enorme variatie aan melodieën.

Ik kan dit album aan iedereen aanraden! Opeens zijn The Beatles in kleur!